NEO INKA – ΣΕ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ, ΔΥΝΑΜΩΣΕ ΤΟ!!!

ΓΙΝΕ Ο ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΚΡΙΚΟΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ.

Γιατί οι πολυεθνικές συμπεριφέρονται στον Έλληνα καταναλωτή σαν πολίτη δεύτερης κατηγορίας;

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της γαλλικής αλυσίδας σουπερμάρκετ Leclerc η οποία πριν από μερικές μέρες ανακοίνωσε ότι έξι ισχυρής επωνυμίας καταναλωτικά προϊόντα αποσύρονται από τα ράφια των καταστημάτων της διότι κατά τη γνώμη της ανατιμήθηκαν σε αδικαιολόγητα υψηλά ποσοστά. Αυτή μάλιστα την κίνησή της η γαλλική αλυσίδα τη διαφήμισε δεόντως. Κάτι τέτοιο φαντάζει ουτοπικό βέβαια για την ελληνική πραγματικότητα. Εδώ το ανάστημα απέναντι στους βιομηχάνους δεν μπορεί να το υψώσει ούτε καν το Υπουργείο Ανάπτυξης. Αυτό το περιστατικό αποδεικνύει ότι το πρόβλημα της ακρίβειας δεν είναι βέβαια μόνο ελληνικό φαινόμενο, αποδεικνύει όμως και κάτι άλλο, ότι οι χώρες που πλήττονται από συνεχείς ανατιμήσεις δεν πετάνε το μπαλάκι στον καταναλωτή ζητώντας του να τιθασεύσει τα κύματα ακρίβειας, αλλά έχουν αναπτύξει τους δικούς τους μηχανισμούς άμυνας και προάσπισης των συμφερόντων του καταναλωτή. Η ελληνική αγορά, εκτός των άλλων, είναι μια ακριβή αγορά, από τις ακριβότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και στην κατηγορία των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης τον πρώτο λόγο έχουν οι πολυεθνικοί όμιλοι. Οι ίδιοι όμιλοι πωλούν τα ίδια προϊόντα στην Ελλάδα ακριβότερα από περίπου 9% ως και 56%!

Παράλληλα οι τελευταίοι τιμοκατάλογοι των προμηθευτικών επιχειρήσεων που εστάλησαν στις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Ανάπτυξης και στα εμπορικά τμήματα των αλυσίδων σουπερμάρκετ και αφορούν ανατιμήσεις που άρχισαν να «τρέχουν» από τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου (ως και τις 3 Μαρτίου) είναι αρκετά αποκαλυπτικοί του κλίματος που επικρατεί στα «επιτελεία» των μεγάλων βιομηχανιών και των πολυεθνικών ομίλων. Όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, πρόκειται για ένα εμφανές κλίμα ανησυχίας και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου το υψηλό ποσοστό της ανατίμησης προεξοφλεί την εμφάνιση πιθανών αρνητικών παραμέτρων στην αγορά.

Έτσι, από ένα σύνολο 59 ανατιμήσεων (που δεν έχουν περάσει ακόμη στη λιανική πώληση) και αφορούν επώνυμα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, τα περισσότερα εκ των οποίων ανήκουν σε πολυεθνικούς ομίλους, προκύπτει το εξαιρετικά ανησυχητικό φαινόμενο οι 33 εξ αυτών να κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του 4%, ποσοστό με το οποίο «τρέχει» ο πληθωρισμός. Έτσι, οι Έλληνες καταναλωτές διαπιστώνουν μέρα με τη μέρα τι τους επιφυλάσσει το 2008.

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε το Βήμα της Κυριακής, από 1ης Φεβρουαρίου ως και 3 Μαρτίου, πρόκειται να ανατιμηθούν 59 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, από τα οποία τα 33 ανατιμώνται σε ποσοστά υψηλότερα του 4% (το ποσοστό ανατίμησής τους φθάνει ως και το 12%) και 26 προϊόντα ανατιμώνται από 1% ως και 4%. Η μόνη αισιόδοξη εξέλιξη προέρχεται από την ευρωπαϊκή αγορά των τυροκομικών προϊόντων, που το τελευταίο διάστημα οι τιμές τους (κυρίως γκούντα και ένταμ) παρουσιάζουν ισχυρές πτωτικές τάσεις, σε ποσοστό ίσως και υψηλότερο του 20%! Φαίνεται όμως ότι αποτελεί την εξαίρεση του κανόνα. Και τούτο διότι

  • οι τιμές των αλλαντικών αυξάνονται κατά 8,23%
  • οι τιμές των ειδών αρτοποιίας από 10% ως και 12%
  • των αποσμητικών σώματος από 1,5% ως και 7,3%,
  • των απορρυπαντικών πλυντηρίου κατά 7%,
  • των κρασιών από 6% ως και 10%,
  • οι σάλτσες ανατιμώνται κατά 8,3%,
  • οι τιμές των ζυμαρικών αυξάνονται από 2% ως και 9%
  • των αλεύρων από 5% ως και 11,8%
  • οι σούπες ανατιμώνται από 3,5% ως και 9,6%
  • το γάλα υψηλής παστερίωσης από 2,76% ως και 10,18%,
  • τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής από 4% ως και 15%
  • προϊόντα τομάτας από 4% ως 10%
  • πίτσες 7,2%
  • ρύζι από 3% ως 7%.


Από την άλλη πλευρά, μήνα με τον μήνα επιβεβαιώνεται το γεγονός – εξαιρετικά δυσάρεστο για τους Έλληνες καταναλωτές – ότι η Ελλάδα είναι μία από τις ακριβότερες χώρες της Ευρώπης. Έτσι λοιπόν, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το Βήμα της Κυριακής:

  • η μπίρα Amstel στη συσκευασία των 330 cc (κουτί) πωλείται στην υπόλοιπη Ευρώπη προς 0,52 ευρώ και στην Ελλάδα προς 0,65 ευρώ
  • η μπίρα Heineken στη συσκευασία των έξι τεμαχίων (330 cc το καθένα) πωλείται στην Ελλάδα προς 4,8 ευρώ και στην υπόλοιπη Ευρώπη προς 4,19 ευρώ
  • η μπίρα Heineken στη συσκευασία των 330 cc (κουτί) πωλείται στην Ευρώπη προς 0,62 ευρώ και στην ελληνική αγορά προς 0,82 ευρώ.
  • τα Kellogs Chokos στη συσκευασία των 375 γραμμαρίων πωλούνται σε άλλες χώρες 2,9 ευρώ και στην Ελλάδα προς 3,24 ευρώ
  • το σαμπουάν Fructis Normal στη συσκευασία των 250 ml πωλείται στην Ελλάδα προς 4,94 ευρώ και σε άλλες χώρες προς 3,98%
  • τα Pampers Active Fit Junior 5 (12 – 25 kg) 29 τεμαχίων πωλούνται στην Ελλάδα προς 11,49 ευρώ και σε άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης προς 9,99 ευρώ
  • το απορρυπαντικό Ariel Color στη συσκευασία των 2,5 κιλών πωλείται στην Ελλάδα προς 10 ευρώ και σε άλλες χώρες προς 9,13 ευρώ
  • τα πατατάκια Lays των 200 γραμμαρίων στην ελληνική αγορά πωλούνται αντί 1,53 ευρώ και στην Ευρώπη προς 0,65 ευρώ
  • πατατάκια Lays Sensation στη συσκευασία των 150 γραμμαρίων πωλούνται στην Ευρώπη προς 0,82 ευρώ και στην Ελλάδα σε συσκευασία των 130 γραμμαρίων προς 1,56 ευρώ
  • η CocaCola Zero στη συσκευασία των 330 cc (κουτί) στην ελληνική αγορά πωλείται προς 0,53 ευρώ και σε άλλες χώρες της Ευρώπης προς 0,43 ευρώ
  • το Lipton Ice Tea στη συσκευασία του 1,5 λίτρου πωλείται στην Ελλάδα προς 1,79 ευρώ και σε άλλες χώρες της Ευρώπης προς 1,32 ευρώ
  • το Red Bull κουτί πωλείται στην Ελλάδα προς 1,27 ευρώ και σε άλλες χώρες προς 0,92 ευρώ.

Οι «πληθωριστικές ανατιμήσεις»

Από τον περασμένο Αύγουστο οι καταναλωτές δεν προλαβαίνουν να «μετρούν» τις ανατιμήσεις των προϊόντων στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ. Η «διαπλοκή» διεθνών δυσμενών εξελίξεων σε ορισμένους κλάδους τροφίμων (γαλακτοκομικά, δημητριακά κτλ.) με τις αντιφάσεις της ελληνικής αγοράς (περιορισμένος ανταγωνισμός, ολιγοπωλιακή σύνθεση της αγοράς σε αρκετούς κρίσιμους κλάδους κτλ.) ήταν αρκετή για να επαναφέρει(;) στο προσκήνιο το πρόβλημα της ακρίβειας. Αυτή βεβαίως είναι η ορατή από τον καταναλωτή πλευρά του προβλήματος. Η αθέατη όμως γι’ αυτόν αλλά εμφανής από την πλευρά των επιχειρήσεων είναι εξίσου επικίνδυνη με την πρώτη, που σε συνδυασμό μαζί της δημιουργεί τον φαύλο κύκλο των ανατιμήσεων. Πέρυσι, κι όχι μόνο στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, παρατηρήθηκε μια εξαιρετικά επικίνδυνη τάση – για πρώτη φορά ύστερα από τρία – τέσσερα χρόνια. Αρκετές ανατιμήσεις κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του τρέχοντος πληθωρισμού.

Advertisements

Φεβρουαρίου 20, 2008 - Posted by | ΑΓΟΡΑ, ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΑΞΙΑ, ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΙΑ, ΑΚΡΙΒΕΙΑ, ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ, ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ, ΚΑΛΑΘΙ ΝΟΙΚΟΚΥΡΑΣ, ΡΑΦΙ, ΤΙΜΕΣ, ΤΣΕΠΗ | ,

3 Σχόλια »

  1. με τα ασφάλιστρα τις Ιντεραμερικαν…. δεν υπάρχει κανενα οριο????

    μιλάμε μεσα σε 6μηνο… 20% με το καλημερα σας…

    δε θελω να αναφερω αναλυτικες πληροφοριες (γιατι ειναι λιγο υπουλο το ιντερνετ)

    αν δωσουμε παραδειγμα 3μηνιαιου λογαριασμου για ασφάλεια ζωης 400€ (δηλαδη 1600€ το χρόνο)
    τότε πηγε 480€ (δηλαδή 1920€ το χρόνο)

    αυτους δε μπορει να τους φρεναρει καποιος???????

    Σχόλιο από fantasma | Φεβρουαρίου 21, 2008 | Απάντηση

  2. ΕΧΕΙ ΞΕΦΥΓΕΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΦΙΛΕ ΜΟΥ.
    ΝΑ ΜΗΝ ΣΟΥ ΠΩ ΤΙ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΑ ΗΡΘΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΟΥ ΘΑ ΤΑ ΒΡΩ ΝΑ ΤΑ ΠΛΗΡΩΣΩ.

    Σχόλιο από newinka | Φεβρουαρίου 21, 2008 | Απάντηση

  3. ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΤΙ ΝΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΕΙ ΚΑΙ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΡΜΟΥΣ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΝΕΥΘΥΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΙΔΙΟΙ-ΚΑΚΩΣ-ΕΧΟΥΜΕ ΟΡΙΣΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ.
    ΠΟΥ ΘΑ ΦΤΑΣΟΥΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΕΗ? ΠΩΣ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ ΤΑ ΥΠΕΡΟΓΚΑ,ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΟΣΑ ΠΟΥ ΖΗΤΑΝΕ?

    Σχόλιο από ΚΑΤΕΡΙΝΑ | Μαρτίου 11, 2008 | Απάντηση


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: