NEO INKA – ΣΕ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ, ΔΥΝΑΜΩΣΕ ΤΟ!!!

ΓΙΝΕ Ο ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΚΡΙΚΟΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ.

Πόσο προστατεύονται τα παιδιά μας από τη διαφήμιση;

 

ad.jpg

Με «ανοιχτό στόμα» παρακολούθησαν οι τηλεθεατές ­ μέσα από τη μικρή οθόνη ­ τις προηγούμενες ημέρες πριν από μερικούς μήνες το τελευταίο «δημιούργημα» Kορεατών κατασκευαστών παιχνιδιών: ομοιώματα ανθρωπίνων μελών μέσα σε ένα είδος ζελέ που έμοιαζε με αίμα.

Τα ρεπορτάζ για αυτή την επινόηση έφεραν πάλι στο προσκήνιο το θέμα της ακαταλληλότητας πολλών παιδικών παιχνιδιών και κατ’ επέκταση το ζήτημα της προστασίας των παιδιών από διαφημίσεις προϊόντων, οι οποίες μπορεί να βλάψουν την ψυχική και σωματική υγεία των ανηλίκων. Στην πραγματικότητα το θέμα των διαφημίσεων βρίσκεται πάντα στην επικαιρότητα. Οι ευρωπαίοι αρμόδιοι προσπαθούν και αυτή την περίοδο να βρουν τη χρυσή τομή μεταξύ άκρατου προστατευτισμού και πραγματικής φροντίδας για τις ευαίσθητες ηλικίες. Ωστόσο οι καθυστερήσεις είναι πολλές όσον αφορά τη νομοθετική πλευρά του ζητήματος, ενώ τα πράγματα κάνουν πιο δύσκολα σε αρκετές περιπτώσεις τα προβλήματα επικοινωνίας μεταξύ των αρμοδίων αρχών και των εμπλεκομένων φορέων ή επιχειρήσεων. Μια συνεργασία που θα μπορούσε να απλουστεύσει τα ζητήματα που προκύπτουν και να βοηθήσει να αντιμετωπιστούν οι όποιες διαφορές μέσα σε συναινετικό κλίμα, χωρίς εντάσεις και ακρότητες. Σε γενικές γραμμές θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει βήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από πολλές χώρες της Γηραιάς Ηπείρου για την ποιότητα της διαφήμισης που απευθύνεται σε παιδιά. Παράλληλα έχουν θεσπισθεί διατάξεις για την απαγόρευση διαφημίσεων που μπορεί να βλάψουν τις ευαίσθητες ηλικίες. Μάλιστα η Ελλάδα βρίσκεται στην πρωτοπορία των χωρών της Κοινότητας όσον αφορά την εναρμόνιση της συγκεκριμένης νομοθεσίας στις νέες συνθήκες. Τουλάχιστον αυτά προκύπτουν από ειδική μελέτη του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου και από παράλληλη επεξεργασία των στοιχείων από το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Έργων του υπουργείου Τύπου. Όπως συμβαίνει και με άλλα σημαντικά ζητήματα, η αντιμετώπιση του προβλήματος διαφήμιση και παιδιά δεν είναι ενιαία σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, αν και σχεδόν όλες έχουν εναρμονίσει τη νομοθεσία τους με τις βασικές διατάξεις της κοινοτικής οδηγίας Τηλεόραση χωρίς Σύνορα, που απαγορεύει γενικά την προβολή τηλεοπτικών μηνυμάτων που μπορεί να βλάψουν τα παιδιά.

Η οδηγία θεσπίζει: Πρώτον, το διαφημιστικό μήνυμα δεν πρέπει να παρακινεί τους ανηλίκους στην αγορά προϊόντος ή υπηρεσίας εκμεταλλευόμενο την απειρία και την ευπιστία τους. Δεύτερον, να μην παρακινεί τους ανηλίκους να πείσουν γονείς και τρίτους να αγοράσουν τα διαφημιζόμενα προϊόντα. Τρίτον, να μην εκμεταλλεύεται την ιδιαίτερη εμπιστοσύνη των παιδιών προς γονείς, δασκάλους ή άλλα σημαντικά πρόσωπα. Τέταρτον, να μην παρουσιάζει τους ανηλίκους σε κατάσταση επισφαλή χωρίς να συντρέχει λόγος.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς

  • H Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία συνιστά 1-2 ώρες την ημέρα ποιοτικής τηλεόρασης ή βίντεο για τα μεγαλύτερα παιδιά και καθόλου τηλεόραση για τα παιδιά μικρότερα των 2 ετών.
  • Να θέσουν όριο στο πόσες ώρες την ημέρα/εβδομάδα μπορεί το παιδί να βλέπει τηλεόραση.
  • Να ενθαρρύνουν την παρακολούθηση συγκεκριμένων, επιλεγμένων προγραμμάτων και να αποθαρρύνουν την πρακτική της ανοιχτής τηλεόρασης όλη την ημέρα.
  • Να βοηθήσουν το παιδί να καταλάβει τη διαφορά διαφήμισης (να πουλήσει) και προγράμματος (να ψυχαγωγήσει, ενημερώσει, εκπαιδεύσει).
  • Να εξηγήσουν ότι οι διαφημίσεις προσπαθούν έντονα να πουλήσουν κάτι.
  • Καθώς το παιδί μεγαλώνει, οι γονείς θα πρέπει να του μιλήσουν για τα συναισθήματα ή την ψυχική κατάσταση που οι διαφημίσεις προσπαθούν να δημιουργήσουν. «Οι άνθρωποι που δημιούργησαν αυτή τη διαφήμιση θέλουν να πουλήσουν αθλητικά παπούτσια και να σε κάνουν να πιστέψεις ότι αν φοράς τα συγκεκριμένα παπούτσια θα παίζεις μπάσκετ σαν τον Μάικλ Τζόρτναν. Νομίζεις ότι ένα ζευγάρι αθλητικά μπορεί να καταφέρει κάτι τέτοιο;».
  • Να μη χρησιμοποιούν την τηλεόραση για «φύλαξη» του παιδιού ή ως υποκατάστατο για άλλες δραστηριότητες.
  • Να βλέπουν τηλεόραση μαζί με το παιδί και να συζητούν για τους χαρακτήρες και το περιεχόμενο των προγραμμάτων και των διαφημίσεων, εξηγώντας την προσωπική άποψη και ερμηνεία τους.
  • Να μη βλέπουν οι ίδιοι τηλεόραση με τις ώρες.
  • Να μην έχουν τηλεόραση στο δωμάτιο του παιδιού.

H δύναμη των μηνυμάτων των MME
Σύμφωνα με την Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία, μέσα σε δευτερόλεπτα τα παιδιά μπορούν να μιμηθούν έναν ήρωα της τηλεόρασης ή να τραγουδήσουν μια διαφήμιση ή να δώσουν ένα παράδειγμα από κάτι που έμαθαν από τα MME. Δυστυχώς, αυτά τα παραδείγματα συνήθως έχουν να κάνουν με την εκμάθηση του ονόματος μιας γνωστής μπίρας ή την υιοθέτηση μιας σέξι πόζας. Το μόνο που έχει να κάνει ένα παιδί για να πάρει του κόσμου τα μηνύματα είναι ν’ ανοίξει την τηλεόραση, ένα περιοδικό ή εφημερίδα, να βάλει μια βιντεοκασέτα ή να σερφάρει στο Διαδίκτυο. Τόσο απλό! Βέβαια, τα MME προσφέρουν γκάμα ψυχαγωγικών προγραμμάτων, ενημέρωσης, πολιτισμού, αθλητισμού και εκπαίδευσης και σαφώς αποτελούν σημαντικό κομμάτι της ζωής μας και εργαλείο μάθησης σε πολλούς τομείς. Αλλά ορισμένα από αυτά που διδάσκουν μπορεί να μην είναι αυτά που θα θέλαμε να μάθει ένα παιδί.

H μπροσούρα της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας επισημαίνει ότι κάποια μηνύματα των MME έχουν αρνητικές συνέπειες για την ψυχική υγεία των παιδιών. Τι συνιστά; Όπως ένας γονιός καθορίζει το διαιτολόγιο του παιδιού του, αποκλείοντας όσο γίνεται τις βλαβερές τροφές, έτσι θα πρέπει να ελέγχει και το «διαιτολόγιο μηνυμάτων» προερχόμενων από τα MME. Ποια είναι αυτά τα μηνύματα;

* Οι καβγάδες και η βία: προβάλλονται ως τρόπος «αντιμετώπισης» διαφόρων συγκρούσεων και διαφωνιών. Από τη βία των MME τα παιδιά όχι μόνο μαθαίνουν να υιοθετούν πιο επιθετικές τακτικές απέναντι σε τρίτους, αλλά και αποδέχονται τη βία της πραγματικότητας ευκολότερα, ενδιαφέρονται λιγότερο για τους άλλους και φοβούνται περισσότερο, αντικρίζοντας τον κόσμο γύρω τους ως τρομακτικό.

* Τα τσιγάρα και το αλκοόλ: απεικονίζονται ως μοντέρνα, ελκυστικά και όχι ως ανθυγιεινά και επιβλαβή.

* Παχυντικές τροφές και αδύνατα σώματα: το οξύμωρο είναι ότι ενώ διαφημίζονται οι παχυντικές τροφές, ταυτόχρονα προάγεται η ιδέα του μη ρεαλιστικά λεπτού και καλογυμνασμένου σώματος. Έρευνες δείχνουν ότι τα κορίτσια κυρίως ανησυχούν από μικρή ηλικία για το σώμα και τα κιλά τους και αρχίζουν δίαιτες από νωρίς.

* Υπερβολική έμφαση στην εξωτερική εμφάνιση: άψογοι έφηβοι, τέλεια πρόσωπα και σώματα, χωρίς καν να υποψιάζεται ο τηλεθεατής ότι η εικόνα μπορεί να αποτελεί θαύμα της σύγχρονης τεχνολογίας και όχι υπαρκτό πρόσωπο!

H γλώσσα της στατιστικής
Τα παιδιά:

  • Συνήθως αρχίζουν να βλέπουν τηλεόραση κανονικά πριν από την ηλικία των 2 ετών.
  • Βλέπουν κατά μέσον όρο 24 ώρες τηλεόραση την εβδομάδα.
  • 12 ώρες ξοδεύουν παρακολουθώντας διαφημίσεις, και
  • Βλέπουν 576 ή περισσότερες διαφημίσεις την εβδομάδα.
  • Οι περισσότερες διαφημίσεις είναι καλοσχεδιασμένες και προσεκτικά ελεγμένες ως προς τα μηνύματα που περνούν σε διάφορες ομάδες. Συνήθως τραβούν την προσοχή των παιδιών.

H αλήθεια για τα διαφημιστικά μηνύματα
Τα παιδιά θα πρέπει να εκπαιδευθούν σε ορισμένες αλήθειες για τα διαφημιστικά μηνύματα και θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:

* Μια ομάδα ανθρώπων δημιουργεί τα διαφημιστικά μηνύματα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

* Το κάθε μέσο ενημέρωσης χρησιμοποιεί τη δική του γλώσσα και τρόπο παρουσίασης. Μεγάλοι τίτλοι στις εφημερίδες τραβούν την προσοχή του αναγνώστη σε ένα θέμα ενώ η μουσική στις τηλεοπτικές ή ραδιοφωνικές διαφημίσεις δημιουργεί γκάμα συναισθημάτων. Όταν τα παιδιά γνωρίσουν αυτές τις τεχνικές θα καταλάβουν το πώς/γιατί μεταδίδεται ένα μήνυμα αντί να επηρεαστούν απλώς από αυτό.

* Ο κάθε άνθρωπος ερμηνεύει διαφορετικά το ίδιο διαφημιστικό μήνυμα, ανάλογα με τις εμπειρίες, την προσωπικότητα και τις ιδιομορφίες της ζωής του.

* Τα διαφημιστικά μηνύματα προβάλλουν συγκεκριμένες αξίες και απόψεις. Τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν να συγκρίνουν τις διαφημιστικές αξίες με τις δικές τους αλλά και τις αξίες της οικογένειας τους, ώστε να μάθουν ότι έχουν επιλογή στο τι θα δεχθούν.

* Ο κόσμος της διαφήμισης διαφέρει από την πραγματικότητα.

* H χρήση συγκεκριμένου προϊόντος δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι η ζωή του χρήστη θα αλλάξει ριζικά και θα γίνει σαν αυτή του πρωταγωνιστή της διαφήμισης.

Δείτε περισσότερα στην ιστοσελίδα του νέου ΙΝΚΑ: http://www.newinka.gr

 

Advertisements

Νοέμβριος 26, 2007 - Posted by | ΔΙΑΦΗΜΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ | , ,

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: