NEO INKA – ΣΕ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ, ΔΥΝΑΜΩΣΕ ΤΟ!!!

ΓΙΝΕ Ο ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΚΡΙΚΟΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ.

ΠΟΙΟΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ

Συχνά, πυκνά από ανυποψίαστους πολίτες – καταναλωτές τίθεται το βασανιστικό ερώτημα «ποιος με προστατεύει ως καταναλωτή»;

Που θα βρω έναν αρμόδιο να του εκθέσω ένα πρόβλημα καθημερινότητας που έζησα.

  • Στο εμπορικό κατάστημα, στο super market
  • Στο εστιατόριο, στα ταχυφαγεία, στα ζαχαροπλαστεία, στη καφετέρια.
  • Στις πράπεζες, τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ.
  • Στις συγκοινωνίες ξηράς και αέρος και γενικά στα μέσα μεταφοράς.
  • Στον τουρισμό, τις διακοπές, τα γραφεία ταξιδίων.
  • Στις ασφαλιστικές εταιρίες και τις εταιρίες τηλεφωνίας.
  • Στις εγγυήσεις και το service των διαρκών αγαθών.
  • Στις χρεώσεις νοσοκομείων, των ιατρικών υπηρεσιών.
  • Στην αδιαφορία των δημοσίων υπηρεσιών και τη γραφειοκρατία και πόσα άλλα γενικά και ειδικά προβλήματα καθημερινής τρέλας.

Οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες. Υπάρχουν δικαιολογίες που συνθέτουν ένα σταυρόλεξο αμηχανίας για τον καταναλωτή, ο οποίος στην προσπάθειά του να βρει το δίκιο του μπλέκει μεταξύ αρμοδίων, συναρμοδίων και αναρμοδίων. Στο τέλος αποθαρρύνεται και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι σε αυτό τον τόπο δεν βρίσκεις το δίκιο σου.

Η δική μας εμπειρία και οι προβληματισμοί κατέδειξαν ότι:

1. Η κοινωνία μας πρέπει να αποκτήσει πρώτα κουλτούρα και καταναλωτική συνείδηση που να βασίζεται σε κώδικες αρχών και ηθικών αξιών μέσα από προγράμματα εκπαίδευσης των πολιτών – καταναλωτών, και ειδικά των νέων.

Διότι ο πολίτης – καταναλωτής θα πρέπει να μάθει να αυτοπροστατεύεται, θα πρέπει να διδαχθεί για τη δική του ευθύνη ως καταναλωτή διότι τίποτα δεν μπορεί να τον βοηθήσει στις δικές του επιλογές. Τίποτε δεν μπορεί να υποκαταστήσει την προσωπική μας ευθύνη ως καταναλωτών. Μπορούμε να έχουμε εύλογες δικαιολογίες, όχι όμως για τα πάντα.

2. Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (Γ.Γ.Κ) στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Μέχρι σήμερα από τη σύστασή της δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στα αιτήματα των καιρών. Με πολιτικό προϊστάμενο και με την εκάστοτε πολιτική καθοδήγηση δεν κατάφερε να απαλλαγεί από πολιτικές σκοπιμότητες. Και ενώ θα έπρεπε να πρωταγωνιστεί στη δημιουργία αρχών στην Αγορά, να αμβλύνει τις αγκυλώσεις της, να καθοδηγεί και να ενημερώνει με προγράμματα εκπαίδευσης τους πολίτες – καταναλωτές, κατάφερε να απολογείται για τα απλά προβλήματα της καθημερινότητας.

Η πολυδιαφημισμένη γραμμή του καταναλωτή 1520 κατά κανόνα ήταν βουβή, σύμφωνα με τις καταγγελίες αγανακτισμένων καταναλωτών, όπου κανένας δεν απαντούσε στις τηλεφωνικές κλήσεις τους.

Τα περιστασιακά εκδοθέντα έντυπα συμβουλών με θέματα καταναλωτών πολύ λίγους ενημέρωσαν, διότι η διανομή τους ήταν αποσπασματική και οι αποδέκτες λιγοστοί.

Περισσότερο είχαν την έννοια της δημοσιότητας και όχι της συστηματικής ενημέρωσης του πολίτη – καταναλωτή.

Η μη συνεργασία των υπηρεσιών της Γ.Γ.Κ. με τις ενώσεις καταναλωτών διεύρυνε τα αδιέξοδα στο χώρο του καταναλωτικού κινήματος.

Κατά κανόνα απουσίαζαν από τις εκδηλώσεις των ενώσεων καταναλωτών, ή υπήρχε επιλεκτική παρουσία. Παντού υπάρχει η αίσθηση ότι η Γ.Γ.Κ. ανταγωνίζεται τις ενώσεις καταναλωτών, αντί να συνεργάζεται και να τις βοηθά στο έργο τους, ένα έργο που βασίζεται στον εθελοντισμό των μελών τους.

Μελανό σημείο στην προοπτική και την εξέλιξη του καταναλωτικού κινήματος αποτελεί ή Διοικητική υπαγωγή των ενώσεων καταναλωτών στην Γ.Γ.Κ. Χωρίς αυτονομία, ανεξαρτησία το μέλλον των ενώσεων καταναλωτών είναι αβέβαιο.

3. Ο Συνήγορος του Καταναλωτή (Σ.Κ.)

Ο θεσμός αυτός είναι ένα εξωδικαστικό όργανο συναινετικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών με του προμηθευτές κατόπιν γραπτής αίτησης των πολιτών – καταναλωτών.

Νομοθετικά διαθέτει ανεξαρτησία και διαφάνεια, διοικητική οργάνωση, και τις απαιτούμενες πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη λειτουργία του.

Έχει στελεχωθεί με ειδικούς επιστήμονες που διαθέτουν τις κατάλληλες γνώσεις για την φιλική διεκπεραίωση διαφορών μεταξύ των καταναλωτών και προμηθευτών. Ως νέος θεσμός δεν μπορεί σήμερα να κριθεί και το μέλλον θα επιβεβαιώσει ή όχι την ύπαρξή του.

Το ερώτημα που τίθεται είναι, δύο θεσμοί της Πολιτείας, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή με τις υπηρεσίες και η Αρχή του Συνηγόρου του Καταναλωτή πως θα συνεργάζονται και πως θα λειτουργούν στον ίδιο χώρο, χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες και ποια θα είναι η συμπεριφορά τους απέναντι στο καταναλωτικό κίνημα και τις ενώσεις καταναλωτών. Εμείς ευχόμαστε κάθε επιτυχία σε όλους και κρατάμε για μας την αγωνιστικότητα για την προάσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών.

4. Ενώσεις καταναλωτών.

Το Ινστιτούτο Καταναλωτών γνωστό ως ΙΝΚΑ εμφανίσθηκε ως Σωματείο το 1972 εκπροσωπώντας το ανύπαρκτο μέχρι τότε καταναλωτικό κίνημα στη χώρα μας. Στη συνέχεια ιδρύθηκαν και άλλα αντίστοιχα σωματεία διεκδικώντας μια θέση στην προστασία των πολιτών – καταναλωτών.

Με το νόμο 2251/94 θεσπίστηκε ένα νομικό πλαίσιο λειτουργίας των Σωματείων – Ενώσεων Καταναλωτών.

Οι Ενώσεις καταναλωτών με οργάνωση βασισμένη στον εθελοντισμό, χωρίς μόνιμους και σταθερούς οικονομικούς πόρους, ανέδειξαν και προώθησαν το καταναλωτικό κίνημα σύμφωνα με τις δυνατότητες και τα μέσα που διέθεταν.

Από αυτές τις φτωχές ενώσεις καταναλωτών έγινε η διάδοση της έννοιας «προστασία του καταναλωτή» και έγιναν γνωστά τα θεμελιώδη δικαιώματα του καταναλωτή, που είναι:

Το δικαίωμα της ασφάλειας και της υγείας του από προϊόντα και υπηρεσίες

Το δικαίωμα της ενημέρωσης

 Το δικαίωμα της επιλογής

Το δικαίωμα της αποζημίωσης

Το δικαίωμα της εκπαίδευσης

Το δικαίωμα της εκπροσώπησης

Το δικαίωμα ενός υγιεινού περιβάλλοντος

Το δικαίωμα στην ικανοποίηση των βασικών αναγκών του.

Υπάρχουν στη χώρα μας αυτοί που για δικούς του λόγους, κατηγορούν τους εθελοντές των ενώσεων καταναλωτών ότι δεν κατόρθωσαν να προάγουν ένα σύγχρονο καταναλωτικό κίνημα που να εμπνέει και να εμπεδώνει την καταναλωτική συνείδηση. Είναι αυτοί που ουδέποτε απετέλεσαν μέλη των ενώσεων καταναλωτών. Είναι αυτοί που δεν έχουν να επιδείξουν καμιά εθελοντική προσφορά στο κίνημα των καταναλωτών. Είναι αυτοί που εκφράζουν πολιτικές σκοπιμότητες και είναι αυτοί που επιδιώκουν την χειραγώγηση του καταναλωτικού κινήματος χωρίς να έχουν προτάσεις, ιδέες και δράσεις.

Από την πλευρά τους οι ενώσεις καταναλωτών ουδέποτε αρνήθηκαν την συνεργασία σε οποιασδήποτε Αρχή και Φορέα.

Το πώς αντιμετωπίζεται η οργάνωση και η λειτουργία των ενώσεων καταναλωτών καθρεφτίζεται από το Ν.3587/10-07-2007 που αποτελεί μνημείο χειραγώγησης του καταναλωτικού κινήματος.

Η πορεία των ενώσεων καταναλωτών δείχνει ότι οι πολίτες – καταναλωτές αυτές εμπιστεύονται, αυτές συμβουλεύονται, και σε αυτές απευθύνονται για την λύση των προβλημάτων τους.

Για όλους εμάς τους εθελοντές του καταναλωτικού κινήματος προέχει η εμπιστοσύνη των πολιτών – καταναλωτών και η προσπάθειά μας να κάνουμε ισχυρότερη τη φωνή τους.

Οι ενώσεις καταναλωτών έχουν αδυναμίες λειτουργίας γιατί έτσι τις θέλουν αυτοί που νομοθετούν. Εμείς δεν θέλουμε «το κράτος κηδεμόνα του πολίτη – καταναλωτή».

Επίσης είμαστε αντίθετοι στους πολίτες – καταναλωτές που απαιτούν όλα τα προβλήματά τους και τις επιθυμίες τους να λύνονται και να ικανοποιούνται από το κράτος.

Εμείς βέβαια θα συνεχίσουμε στην πάγια φιλοσοφία μας ότι, εκφραζόμενοι μέσα από τις ενώσεις μας, εκφράζουμε τις θέσεις του καταναλωτικού κινήματος και σε αυτές θέλουμε να ελπίζουμε ότι πορευόμαστε.

Ο εδώ είμαι ακόμα

Advertisements

Σεπτεμβρίου 9, 2007 - Posted by | Blog

2 Σχόλια »

  1. Πολλούς ενόχλησε, όπως φαίνεται, η συνέντευξη που έδωσε στο «business stories» ο Συνήγορος του καταναλωτή κ. Γιάννης Αδαμόπουλος. Παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης σε επαφές με την στήλη δεν δίστασαν να υποβαθμίσουν τον ρόλο του ενώ καταγγελίες που ήλθαν σε γνώση μας αναφέρουν πως σε επικοινωνίες πολιτών με τη Γραμμή καταναλωτή του Υπουργείου (το περίφημο 1520), όταν τους ζητείται να τους πουν ποιός είναι ο νέος θεσμός αυτοί κάνουν πως δεν ξέρουν. Είναι πραγματικά κρίμα η ίδια η κυβέρνηση να πολεμά ένα θεσμό που η ίδια δημιούργησε.

    ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 9.9.2007

    Σχόλιο από nobody | Σεπτεμβρίου 11, 2007 | Απάντηση

  2. ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΠΕΡΝΕΤΕ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΤΟΥΣ ΕΝΟΧΛΕΙΤΕ
    ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΞΥΠΝΗΣΕΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΣΑΣ ΒΡΙΣΟΥΝ

    Σχόλιο από dimitriskaramitsas | Σεπτεμβρίου 13, 2007 | Απάντηση


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: